سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرده نوری چیست؟

استفاده از پرده‌های نوری، به‌منظور حفاظت از اجسام ارزشمند و جلوگیری از دسترسی به نقاط خطرناک در کارخانه‌ها، جایگاه ویژه‌ای دارد. این سنسورهای عملی، بهترین و بهاگنی‌ترین راه برای استفاده در موارد مذکور هستند. پرده‌های نوری اغلب به دو نوع 4 و نوع 2 تقسیم می‌شوند و با استانداردهای مختلفی عرضه می‌گردند. این پرده‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف، از نسخه‌های کوچک و جمع‌وجور تا نسخه‌های قوی و مقاوم در برابر شرایط محیطی سخت، در دسترس قرار دارند و کاربردهای متعددی در زمینه ایمنی دارند.

پرده‌های نوری از مجموعه سنسورها (beam ها) تشکیل شده‌اند که با توجه به نوع عملکرد، ویژگی‌های متفاوتی دارند. تعداد پرتوها، فاصله پرتوها، و ارتفاع پرده‌های نوری از جمله پارامترهای مختلف این سنسورها هستند.

دسته‌بندی پرده‌های نوری:

1. Finger Protection:

در این نوع از پرده‌های نوری، تعداد بیم‌ها زیاد بوده و فاصله میان بیم‌ها بسیار اندک است. این نوع پرده‌های نوری در موارد حساس به‌کار می‌روند و به‌دلیل تعداد بالا و فاصله اندک بیم‌ها، توانایی تشخیص اجسام بسیار کوچک را دارند.

2. Hand Protection:

در این نوع پرده‌های نوری، تعداد بیم‌ها کمتر و فاصله بیشتر است. با این‌حال، این پر

ده‌ها نیز از دقت و رزولوشن قابل قبولی برخوردارند.

3. Access Control Barriers:

این نوع پرده‌های نوری دارای 3 تا 6 پرتو بوده و عموماً فاصله پرتوها 300، 400 و 500 میلی‌متر است. این پرده‌ها اغلب برای محافظت انسان‌ها از خطرات ممکن استفاده می‌شوند.

برای بهره‌مندی از پرده‌های نوری، لازم است به نکات خاصی توجه شود. تعداد پرتوها، فاصله میان پرتوها و سایر مولفه‌ها نقش اساسی در تعیین کاربردهای پرده‌های نوری ایفا می‌کنند. این پرده‌ها با استانداردهای مختلفی سازگار هستند و از معروف‌ترین استانداردها می‌توان به استانداردهای آمریکایی و اروپایی اشاره کرد.

یکی از موارد حائز اهمیت در زمان استفاده از پرده‌ نوری آتونیکس، فاصله میان پرده نوری و منطقه‌ای است که خطر وقوع دارد.

این فرمول شامل متغیرهایی است که به مشخصات پرده‌های نوری وابسته بوده و برخی از پارامترها با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. این پارامترها شامل مشخصاتی از جمله پاسخ زمانی سنسور و ابعاد جسم مورد سنجش هستند. 

همانطور که اشاره شد، پرده‌های نوری انواع مختلفی دارند و قادرند از اجسام کوچک (مانند انگشت دست) تا اجسام بزرگ تشخیص دهند. با توجه به رابطه بیان شده، وضوح تعیین شده بین اندازه جسم مورد سنجش و پاسخ زمانی سنسور روشن است.